Voorstel knock-out competitie
door

Uitgangspunten:

  • een knock-out competitie toegankelijk voor alle leden
  • zo veel mogelijk leden laten meedoen
  • zo weinig mogelijk hinder voor de “gewone” interne

Caissa heeft ongeveer honderd senior-leden, van wie niet iedereen even actief is in de interne competities. Ik vermoed dat er maximaal 64 leden zich zullen opgeven voor een knock-out compeitie (ik kom verderop nog terug over het geval dat er wel meer zijn dan 64).

Hoe gaat het in zijn werk?

De leden die mee willen doen geven zich op voor de knock-out competitie. Met als sluitingsdatum de vrijdag na de eerste competitieronde van het seizoen. Ik ga uit van 64-n deelnemers. Dit levert 6 KO-ronden op. Mijn voorstel is om de eerste 3 ronden tijdens de eerste turnus en de laatste 3 ronden tijdens de tweede turnus te spelen.

Op basis van de KNSB-rating wordt er een plaatsingslijst gemaakt. Er worden n spelers geloot, zij hebben de eerste ronde vrij. Vervolgens wordt de eerste ronde geloot.

De spelers moeten nu zelf met hun tegenstander afspreken wanneer ze hun partij spelen. De partij dient echter tijdens ronde A2,A3 of A4 gespeeld worden. Na deze eerste ronde hebben we nog 32 spelers over ( n spelers die vrij waren de eerste ronde en (64-2n)/2=32-n spelers die wel gespeeld hebben.)

Vervolgens wordt er weer geloot (32 man, 16 partijen).

Volgens hetzelfde systeem spelen zij nu tijdens ronde A5,A6 en A7.

Vervolgens wordt er weer geloot (16 man, 8 partijen).

Volgens hetzelfde systeem spelen zij nu tijdens ronde A8,A9 en A10.

Hierna komt dus de break in de knock-out competitie. We gaan verder tijdens te tweede turnus en wel volgens het oude systeem:

Kwartfinale: tijdens B1, B2 of B3

Halve finale: tijdens B4, B5 of B6

Finale: tijdens B7, B8 of B9

Opmerkingen:

  • Wit-Zwart: volgt uit de loting. We kunnen maar 1 partij spelen (anders kost het teveel tijd). Dit is dus gewoon een kwestie van geluk of pech.
  • Remise: Op een clubavond is niet heel veel tijd als er al een lange partij is gespeeld. Ik stel dus voor om 1 beslissend vluggertje te spelen, loting bepaald wie met welke kleur speelt. Wit krijgt 6 minuten, zwart 5 en wit moet winnen om door te gaan, zwart is door als hij wint en als het remise wordt.
  • Interne: Alle partijen tellen ook mee voor de interne. We zouden anders namelijk heel vaak 2/3 moeten uitdelen.
  • Mochten er meer deelnemers zijn dan 64 (namelijk 64+m) dan stel ik voor de onderste 2m deelnemers een voorronde spelen. Er komen dan 4 KO-ronden tijdens de eerste turnus, Ronde 4 valt dan dus tijdens A11, A12 of A13.
  • Waarom 3 competitieronden nodig voor 1 KO-ronde?

Twee deelnemers kunnen allebei een keer extern moeten spelen na elkaar.

Reactie achterlaten