Wie ooit eens langs Alençon komt en van west naar oost, of van oost naar west langs de noordkant van de stad reist, kan ze zien. Aan de noordzijde van de weg een wit-, aan de zuidzijde van de weg een zwart paard, fier staand te midden op een rotonde.
Waarom? Wist ik het maar, dan kon ik het jullie vertellen. Maar nu ik het niet weet, kan ik er geen verder verhaal van maken zodat de lezer tevreden zal moeten zijn om naar de afbeelding te kijken.
Ook niet, waarom de Stronghold Advies b.v. een toren in zijn logo heeft opgenomen. Een telefoontje naar dat bedrijf te Oude Molen bleef onbeantwoord; advies en opheldering. Helaas….
Maar wel van Edelhardt, een recherchebureau uit Renswoude. Een telefoontje naar dat kantoor leerde mij dat het logo van het schaakpaard werd gebruikt omdat, zo zei het opperhoofd aan de genezijdelijn “‘….een paard nu eenmaal het meest strategische stuk op het bord is”
Of dat wel helemaal juist is, laat ik over aan mijn medeschakers. Oh, ja. Helemaal vergeten te vragen of de directeur eigenlijk wel kan schaken. Wel bijzonder fraai hoe het paard op het glas werd aangebracht.
Leuk te zien dat veel bedrijven flirten met de schaaksport Willem. Dit tekent het positieve imago van de schaaksport, dat het gezien wordt als een strategisch spel en een associatie voor bedrijven hoe ze te werk willen gaan of dat tenminste uit willen stralen.
De Netflix serie The Queens Gambit geeft ongetwijfeld verder voeding aan dit thema en, nog beter, populariseert de schaaksport in het algemeen.